کشف بیش از یک تن نان خشک درمشهد (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش‌های امسال، ۲۵ میلیمتر بیش‌تر از پارسال | شناسایی ۳۸۹ انشعاب غیرمجاز آب در باغ ویلا‌های اطراف مشهد پیش‌بینی رییس اتحادیه املاک از قیمت اجاره در سال ۱۴۰۳ (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت واقعی مسکن چقدر است؟ | مسکن در ۱۲ سال اخیر ۴۰ برابر رشد قیمت داشته است! چرا با سفر مسئولان اقتصادی کشور به عربستان نرخ ارز کاهش یافت؟ (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی قیمت طلا و سکه برای فردا (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ریزش میلیونی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه در بازار امروز دلار‌های خانگی روانه بازار شدند | روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب سالن زیبایی گران‌فروش در بولوار وکیل‌آباد مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ماجرای رانت ۴میلیارددلاری مونتاژکاران خودرو چه بود؟ حدود ۱۰ میلیون جوجه‌ریزی در فروردین ماه ۱۴۰۳ محقق شد چند خواسته مهم جامعه کارگری در هفته کار و کارگر | موضوع رفاهیات کارگری در مشکلات دیگر این قشر گم شده است متقاضیان نهضت ملی مسکن باید هر ۲ ماه ۴۰ میلیون واریز کنند دو روی بازار سهام امروز | گزارش وضعیت بورس (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) گارانتی، هر روز شکننده‌تر از دیروز نان مردم و ایمان جامعه قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار منتظر سود مرحله سوم سهام عدالت باشید | + زمان واریز خاندوزی خبر داد: پرداخت ۱۱۷ همت تسهیلات بدون‌ضامن طی ۲ سال گذشته چرا مصرف برق کولر گازی بالاست؟ | قبض برق دومیلیون‌تومانی در صورت استفاده از کولر گازی آسیب سلامت روان در پی نبود امنیت شغلی بررسی فایل‌های اجاره ملک در مطهری شمالی مشهد | تجمع خانه‌های ویلایی در این منطقه + جدول (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت یک میلیون دلاری صادرات فرش ماشینی ۹۵ درصد قراردادهای کار موقت هستند | اجرای مصوبه تعیین سقف ۴ سال برای قراردادهای موقت  افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) کمبود فصلی لوازم یدکی در بازار
سرخط خبرها

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی: برون رفت از مشکلات در گرو باور مسئولان به اقتصاد اسلامی است

  • کد خبر: ۱۰۵۰۳۶
  • ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۹
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی: برون رفت از مشکلات در گرو باور مسئولان به اقتصاد اسلامی است
سلسله نشست‌های تخصصی مبنا که به همت دفتر حفظ ونشر آثار رهبر معظم انقلاب در مشهد برگزار می‌شود، در جدیدترین جلسه خود میزبان دکتر عادل پیغامی، استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، بود که برپایه آموزه‌های قرآنی و دینی به بررسی مصادیق انعکاس شعار سال در طرح کلی اندیشه اسلامی می‌پرداخت.

مرتضی محمدپور | شهرآرانیوز؛ افزون بر دو دهه است که رهبر‌معظم انقلاب علاوه بر ارائه سرفصل‌های راهبردی نظام در سخنرانی‌های نوروزی، شعار سال را هم تبیین می‌کنند. این شعار‌ها اگرچه از ابتدا به مفاهیم و مصادیق مختلفی همچون بصیرت و وحدت جامعه می‌پرداخت، در ۱۲ سال گذشته در تبیین شعار‌های هرسال شاهد تمرکز معظم له بر محور‌های مختلف اقتصادی همچون ضرورت تقویت تولید ملی، استقلال اقتصادی و پاسداشت معیشت مردم بوده ایم.

در این راستا می‌توان سال۱۳۹۲ را نقطه عطف اراده تحول آفرین نظام در عرصه اقتصادی دانست؛ زیرا در همین سال بود که مصادیق تبیینی سیاست‌های کلی اقتصادمقاومتی به عنوان راهبرد کلان کشور در عرصه اقتصادی را رهبر معظم انقلاب ابلاغ کردند و تحقق آن تاکنون در دستورکار محوری همه نهاد‌ها و دستگاه‌های متولی قرار گرفته است. بر این اساس، سلسله نشست‌های تخصصی مبنا که به همت دفتر حفظ ونشر آثار رهبر معظم انقلاب در مشهد برگزار می‌شود، در جدیدترین جلسه خود میزبان دکتر عادل پیغامی، استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، بود که برپایه آموزه‌های قرآنی و دینی به بررسی مصادیق انعکاس شعار سال در طرح کلی اندیشه اسلامی می‌پرداخت.

نظریه پردازی علمی؛ زیرساخت راهبردی اقتصاد اسلامی

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به شعار سال به نام «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین»، نظریه پردازی و تولید علم با محوریت آموزه‌های اسلامی و قرآنی را یک ضرورت اجتناب ناپذیر در مسیر تحقق اقتصاد اسلامی دانست و گفت: رهبر‌معظم انقلاب تاکید کرده اند که اگر برآیند منظومه اندیشه نخبگانی ما در حوزه اقتصاد بر مبنای نظریه‌های اسلامی مبتنی بر قرآن و حدیث باشد، می‌توان انتظار داشت که اقتصاد کشور از ورطه هلاکت اقتصاد لیبرالیستی سرمایه سالار خارج شود و در مسیر پربرکت اقتصاد اسلامی قرار گیرد، اما پیش شرط تحقق این هدف، تلاش جامعه دانشگاهی و حوزوی ماست که در تعامل سازنده باهم، در ابتدا به نظریه پردازی علمی بپردازند و ضمن چاره اندیشی برای جوانب مختلف و مشکلات احتمالی، یک برنامه ریزی مدون و ساختارمند ارائه کنند.

وی افزود: خوشبختانه تا امروز دانشگاهیان و طلاب در این مسیر تلاش‌های چشمگیری کرده اند و ما از سلسله مقالات و سرفصل‌های آموزشی غنی و ارزشمندی بهره‌مند هستیم که خوشبختانه همگی پایه و اساس خود را بر آیات قرآن کریم و احادیث و روایات اهل بیت (ع) مستقر کرده و با دیدگاهی نوین، برای مشکلات اقتصاد امروز کشور به چاره جویی پرداخته اند، با این حال حقیقت آن است که همه این تلاش‌ها اگر منحصر به فضا‌های آموزشی بماند، جایگاهی به جز پایان نامه‌های علمی نخواهد داشت و برای تحقق عملی آن در جامعه، باید این باور را در مسئولان نها دینه کرد که مبانی اقتصاد اسلامی، راهکاری مؤثر برای برون رفت از مشکلات فعلی است.

پاسداشت کرامت انسانی کارگر

پیغامی با بیان اینکه از نگاه اسلام، انسان محور همه برنامه‌های اقتصادی است، گفت: فلسفه حیات انسان بر مبنای تلاش، کار جهادی و تولید است و در این راستا، نه فقط اسلام بلکه حتی نظریات اقتصاد لیبرالیستی هم به اهمیت نیروی انسانی به عنوان عامل محوری تولید و اقتصاد اذعان دارند، با این حال تفاوت مهم اسلام با مکاتب مختلف اقتصاد سرمایه داری در نحوه نگرش به انسان به عنوان نیروی کار است که در آن درحالی که غرب انسان را برده فناوری و صنعت می‌داند، اسلام معتقد به پاسداشت کرامت انسانی کارگر به عنوان یک سرمایه اجتماعی است و در یک نمونه از آن می‌توان به تاکید‌های صریح نبی مکرم اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع) در حمایت از کارگر، پرداختن منصفانه و بهنگام حقوق و پاداش به او و پرهیز از تحقیر و بدرفتاری با نیروی انسانی اشاره کرد.

وی ضمن برشمردن برخی مصادیق صریح حمایتی قرآن کریم و آموزه‌های اسلامی از مقوله آموزش و تلاش مجدانه علمی گفت: خداوند متعال در فراز‌های مختلف از قرآن کریم، امت‌های خداجو و مؤمنان را دعوت می‌کند تا در مسیر جامعه سازی، از علم آموزی غافل نشوند و دین خدا را با بهره گیری از دانش روز یاری کنند. بر همین اساس، راهکار‌های اقتصاد اسلامی دانش بنیان به عنوان یک مؤلفه ارزش آفرین در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی را بار‌ها رهبر معظم انقلاب تبیین کرده اند و بر حمایت از آن تاکید می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->